Навчальні матеріали



Як знайти друзів та не нажити ворогів
(тренінг для учнів старших класів)
Мета: розширити знання учнів про спілкування, ознайомити з деякими прийомами ефективного спілкування; вчити практично використовувати набуті знання.
Завдання:
  1. Формування вміння працювати в команді
  2. Розвиток навичок активного слухання, ефективного спілкування
  3. Розвиток здатності до партнерської взаємодії
  4. Розвиток навичок групової взаємодії на основі спільності інтересів
  5. Формування навичок відповідальної поведінки
  6. Формувати навички самопрезентації
  7. Розвиток умінь вербального й невербального спілкування
Зміст заняття
1. Привітання – Знайомство. ( 7 хв)
Кожен учасник групи стає в середину кола говорить : Я… (ім’я) та показує жест,який певним чином охарактеризовує чи притаманний йому.
2. Вступ. (2 хв) (Повідомлення теми та мети заняття).
3. Очікування. (5 хв)Роздаються стікери, на яких учасникам пропонується намалювати кораблик та написати свої очікування і розмістити їх на березі сподівань: «Наші очікування вирушають у подорож, а ми  докладемо зусиль, щоб вони здійснилися».
4. Прийняття правил. ( 5 хв)Так у нас є сонечко з готовими вже правилами. Щоб їх зрозуміти,осмислити зараз ми їх промалюємо. Учасники об’єднуються у 8 груп по принципу «розрахуйся від одного до восьми». Кожній групі пропонується по одному правилу, яке вони презентують.
 5. Мозковий штурм.(5 хв) Що таке спілкування? Які асоціації викликає це слово?  Як ви його розумієте?
Психолог слухає  всі висловлювання, а потім підбиває підсумки.
6. Інформацій блок. Відеопрезентація (7 хв) «Як навчитися ефективному спілкуванню?»
Мета: розширити знання учнів про спілкування; ознайомити з деякими прийомами ефективного спілкування.
Вправа «Цікава історія»(7 хв)
Одному учаснику пропонують вийти за двері і підготувати невеличку розповідь зі свого життя, яка на його думку, могла б зацікавити всіх учнів класу. Психолог дає групі завдання: на початку розповіді займатися своїми справами, не слухати доповідача і робити вигляд, що зовсім нецікаво. Після умовного сигналу – усі із зацікавленням слухають, ставлять запитання.
Обговорення:
1. Що вас здивувало?
2.Чи легко було розповідати?
3. Ваші почуття на початку розповіді і в кінці?
4. Який висновок можна зробити з цієї вправи? ( бути гарним слухачем . Тоді до вас потягнуться люди)
7.  Перегляд мультсюжету  «Горобці і страус» (5хв)
Мета : активізувати увагу учасників саме на особливості спілкування акторівмультсюжету, закріпити знання подані у презентації.
Обговорення:
1. Яке у сюжеті спостерігалося спілкування? (конфліктне)
2.Чому виник конфлікт між горобцями? (порушувались зони спілкування)
3. Чого хотів страус від горобців? (спілкування, про це свідчив його жест вітання)
4.Чому горобці були не привітні до страуса?(Статус, неосвідчені, втрутився у їх спілкування)
5. Які зони спілкування ще спостерігалися? (інтимна, особистісна,соціальна, громадська)
6. Чи схоже спілкування цих птах на людське? Чи можна спостерігати у житті?
7. Чиє спілкування було доброзичливіше і приємніше?
8. Руханка на зняття м’язового та емоційного напруження ( 5 хв)
«Тостери-грінки». Учасники об’єднуються у трійки . Уявіть себе атомами, які хаотично рухаються в просторі. Потім скомандуйте: «Об’єднайтесь в молекули по троє!». Таким чином у нас сформувалися трійки.
Двоє беруться за руки і стають тостером. Один заходить всередину. Він- грінка. За командою «тостер» тостери міняються місцями з іншими парами. За командою: «грінка» грінки міняються місцями. За командою «Грінка готова» грінки підстрибують на місці.
«Ми йдемо полювати на лева». Стати в коло. Тренер промовляє слова, які супроводжуються певними рухами, а всі повторюють за ним:
«Ми йдемо полювати на лева! ( впевнений хід)
Ой, а це що?. Це болото! Чав!Чав!Чав! (хід, високо піднімаючи коліна)
Ой, а це що? Це море Буль! Буль! Буль! (імітація плавання)
Ой, а це що? Це поле! Туп! Туп! Туп! (гучне топотіння)
Ой, а це що? Такий великий! (показують який)
Такий пухнастий! (показуючи руками, ніби погладжуючи)
Ой, так це ж лев! (показують, як злякалися)
Побігли додому! Через поля! Туп! Туп!
Через моря! Буль! Буль!
Через болото! Чав! Чав!
Побігли додому! Двері зачинили! Які ми молодці! Які ми хоробрі (показують мімікою)
Похвалимо себе» (погладжуючи себе по голові.
9. Вправа «Футболка» (7 хв)
Мета: вчитися презентувати себе, як товариша по спілкуванню.
Всі люди «подають» себе іншим якимсь чином. У нашому випадку це буде напис на вашій футболці. Намалюйте будь ласка футболку на листочку і зобразіть на ній щось таке особливе, щоб привернуло увагу інших і захотілося їм стати вашим товаришем. Всі учасники після виконання цього завдання йдуть в зал та ознайомлюються з усіма учасниками та їх написами на футболці.
Обговорення:
1. Що ви хотіли показати іншим?
2. Про що в основному говорять інші написи на футболках?
3.Чиї вам сподобались написи? З ким ви б хотіли товаришувати?
4.Чи були схожі написи на футболці з вашою?
10. Вправа на згуртованість(15хв.)
Мета: розвиток навичок групової взаємодії, вчитися невербальному спілкуванню, формувати відповідальну поведінку.
На підлозі розкладаються чисті листочки: 6 шт. у ширину та 8шт. у довжину
Кожен учасник повинен пройти заданий тренером маршрут  без помилок. Всі інші можуть допомагати йому , спілкуючи з ним тільки не вербально. Якщо учасник проходить цей маршрут за 5 хв., то колектив згуртований .
Обговорення:
1. Що корисного вам дала ця вправа?
2. Чи всі були активні в ній?
3. Що вам допомагало у досягненні результату?
11. Підсумкова рефлексія. (10 хв)
Зараз я хочу вам запропонувати від імені вашого кораблика, висловити свою думку за такою схемою:
1. дізнався нового для себе …
2. Мої емоції після заняття…
У кінці учасник наголошує на тому що його кораблик або досяг берега звершень, або ж залишається на березі сподівань.

Заняття на тему «Витрати виробництва. Визначення ціни товару»
Мета: Формувати поняття «витрати виробництва», «вартість витрат», «ціна товару»; розвивати первинні практичні вміння визначати ціну товару, підприємницькі навички; виховувати почуття відповідальності за спільну справу.
Обладнання: плакат «Ціна товару», роздатковий матеріал, фломастери, економічний довідник, глосарій.
Проведення заняття
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Для проведення заняття столи доцільно розставити таким чином,  щоб можна було організувати роботу в групах. Посередині класної кімнати – залишити простір для інтерактивних вправ.
ІІ. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Важливим аспектом заняття є те, щоб учасники відчули особисту відповідальність за успіх колективної справи – представлення якісної продукції на районний ярмарок від клубу шкільного підприємництва, а отже, і визначення ціни товару, який буде вироблено і реалізовано.
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ
 На попередніх заняттях були визначені особливості функціонування ринку, поняття «підприємництво», «прибуток», «ринок», «ярмарок», «конкуренції». Тому можна використати  вступні коментарі та інтерактивні прийоми:
Ведучий:
 -    Сьогодні на нашому занятті ми повинні навчитися визначати ціну продукції, яку ми будемо продавати на ринку. Для початку згадаємо уже знайомі нам поняття та обговоримо нові - «виробництво», «фактори виробництва» і визначимо, які з них ми залучили для створення нашої продукції –  календариків на 2014 рік з фототематикою «Моє місто».
У роботі над поняттями нам допоможе економічний глосарій та власний досвід. Пропоную групам (на попередньому занятті члени клубу розділилися на групи по принципу «Пори року») зайняти робочі місця за столиками і позмагатися у вправі «Теоретики»
1.Вправа «Теоретики» Представники груп відповідають на запитання:
-   Що таке підприємництво?
-   Хто такі підприємці?
-   Яка головна мета підприємницької діяльності?
-   Що таке ринок?
-   Які принципи роботи ярмарку як структурного елементу ринку?
-   Що таке виробництво? ( Виробництво – це цілеспрямована діяльність людей, що має на меті задоволення їхніх потреб).
-   Які основні фактори виробництва? (Основні фактори виробництва – праця, капітал, земля, підприємницькі здібності).
-   Які з цих факторів ви залучили для створення нашої продукції –  календариків на 2014 рік з фототематикою «Моє місто»?
(Доцільно дати вербальну оцінку роботі груп та їх представників).
      2. Вправа «Презентація»
 Ведучий:                                            
-  Так як у нас є домашні напрацювання, я пропоную взяти декілька хвилин на обговорення презентацій. Представникам груп розповісти, яку продукцію пропонуєте представити на ярмарку, з чого складався процес виробництва, які фактори виробництва ви задіяли, яка була вартість витрат та яку продукцію пропонуєте представити на ярмарку.
(У ході презентації групи демонструють зразки календариків,  розкриваються питання процесу їх виготовлення)
3. Вправа «Мозковий штурм»
Ведучий:
 -  Виходячи з того, що кожна група підійшла до виготовлення продукції по-різному, дизайн календариків також різноманітний, пропоную на обговорення питання:
-         Яка повинна бути ціна календарика?
-         Які із запропонованих на продаж календариків краще купуватимуться?
-         Що можна запропонувати для кращої реалізації?
(Робота в групах)
ІІІ. ЕКОНОМІЧНИЙ ПРАКТИКУМ
Ведучий:
-             Аналізуючи ваші відповіді, можна зробити висновок, що виробництво звичайного календарика – це складний процес, і усі його складові коштують грошей. Ви висловили ваші припущення щодо вартості кожного елемента витрат, пов’язаних із виробництвом календариків. А після цього давайте оцінимо, якою ж має бути ринкова ціна нашої продукції, щоб ШКП мав прибуток. Перед вами нове завдання: заповнити таблицю «З чого складається ціна календарика». ( Робота з термінами у формі «запитання – відповідь», робота із словником)
(Робота в групах, заповнення плакату «Ціна товару»з обговоренням кожної статті витрат )

Ціна продажу одного  календарика
1,5 грн.

Витрати

0,8 грн.
1.
Сировина (фотобумага: 1 аркуш – 2 календарики)
0,4 грн.
2.
Друк на кольоровому принтері
0,3 грн.
3.
Амортизація (зношування) обладнання
0,05 грн.
4.
Орендна плата за використання приміщення
(включає освітлення)

5.
Реклама і просування товару
0,05 грн.
6.
Праця

7.
Страхування майна та ліцензія

Прибуток до нарахування податків
0,7 грн.
8.
Податок на прибуток підприємств (19%)

Чистий прибуток
0,7грн.

 -    Як ви бачите, при виробництві є багато різних витрат. Відповідно до закону, усі підприємці повинні сплачувати податки згідно Податкового кодексу. Так як ми у навчальних, загальнорозвиваючих цілях організували свій клуб шкільного підприємництва і торгуватимемо на Хрестовоздвиженському ярмарку у рамках святкування Дня міста Кролевець, то статтю податків не будемо враховувати. Яку ще статтю можна випустити і чому?
(«Страхування майна і ліцензія», тому що у нас виробництво цільове та епізодичне; «Орендна плата за використання приміщення», так як укладена угода з дирекцією школи на безоплатну оренду приміщення; «Праця» - члени клубу працюють на добровільних, безоплатних засадах, набуваючи досвіду, навичок підприємницької діяльності ).
-         Яким чином можна здешевити продукцію?
(Купити фотобумагу оптом, знайти можливість надрукувати календарики по собівартості на домашньому чи шкільному принтері)
 - Яким чином можна просувати товар і скільки коштів виділити на рекламу?
(Оформити рекламний щит,  реклама у вигляді листівок тощо).
IV. АНАЛІЗ ПРАКТИКУМУ
-         Як бачимо, при врахуванні усіх витрат чистий прибуток міг бути набагато меншим.
      Зверніть увагу: важливим при виробництві та визначенні ціни товару є рентабельність продукції. Показник прибутковості (рентабельності) розраховується так: R=Чистий прибуток/ ціну.
      Задача: визначити рентабельність нашого виробництва
(R=0,7/1,100%=46%
-         Чи високий це показник?
( Робота в групах. Аналіз рентабельності продукції за галузями, інформація з мережі Інтернет)
   - Це є досить високим показником рентабельності.
    Ведучий пропонує проголосувати за найбільш вдалі пробні календарики, остаточно визначитися з ціною продажу, аргументуючи її доцільність.
V. ПІДСУМКИ
        - Отже, за умови реалізації усієї продукції наш клуб зможе отримати прибуток. А ще важливо мати успішну маркетингову стратегію: важливо розрахувати кількість продукції, яка буде реалізована, визначити, яка може бути вікова аудиторія покупців, що їх привабить у дизайні. Тобто необхідно продумати  деталі як оформлення продукції так і технологію продажу (орієнтація ціни на попит, реклама, акції тощо).(Обмін думками, визначення кількості продукції).
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
    Завдання по групах: фінансовій групі забезпечити фотобумагою групу друку; дизайнерській групі доопрацювати теми календариків; виробничій групі надрукувати 200 календариків; рекламній групі оформити стенд, виготовити листівки; групі реалізації продукції продумати тактику продажу.


Розвиваюче заняття 

 з елементами тренінгу на тему

«Уміння ставити мету та визначати шляхи її досягнення  - важлива умова досягнення успіху»


Мета: сприяти усвідомленню старшокласниками, що кожна людина в житті повинна розраховувати на свої сили та можливості (а не постійно чекати на підтримку, допомогу інших людей); сприяти формуванню в учнів розуміння широкого кола своїх можливостей, активної позиції, вчитися визначати мету й шляхи її досягнення, сприяти адекватному ставленню до життєвих труднощів.

Необхідні матеріали: плакат для мозкового штурму з надписом «Уміння визначати певну мету в житті необхідно…; аркуші для індивідуальної роботи, стікери, плакат із запитанням для інтерактивної вправи «Визнач свою позицію».



Хід проведення

1. Вступне слово. Мотивація до роботи.

Я рада нашій сьогоднішній зустрічі. На попередніх заняттях у вас була можливість ознайомитися з важливими для вашого віку темами. Кожен з вас, отримуючи певні знання, по-своєму розпоряджається ними. Хочеться сподіватися, що серед вас мало тих,  хто з байдужістю сприймає необхідну інформацію. Сьогоднішнє заняття також має безпосередню практичну спрямованість. Ми будемо говорити про вміння ставити мету та визначати шляхи її досягнення, спробуємо з’ясувати, як діяти в ситуаціях, коли тобі не вдається реалізувати заплановане.

2. Вправа «Очікування». Кожен учасник називає своє ім’я та усно визначає, чого він очікує від заняття.

3. Вправа «Мозковий штурм». «Чи потрібно ставити мету в житті?»

 Учням пропонують поміркувати над цим запитанням. Після обдумування учні висловлюють свою думку та аргументують свої відповіді. Стислі варіанти відповідей психолог записує на плакаті.

Висновок. Так дійсно, для кожної людини важливим є вміння виокремити певну мету та визначити шляхи її досягнення. Тоді твої потреби стають більш керованими, ти розумієш, на що варто витрачати більше часу. Більш впевнено відчуваєш себе в житті тощо. Але для того, щоб мета не була певною абстракцією, необхідно чітко визначити, що саме допоможе її реалізувати. Тобто, які конкретні дії, вчинки будуть вас наближувати до її втілення в життя.

Варто ці завдання прописувати для кращого усвідомлення.

4. Індивідуальна робота «Моя мета».

Завдання учням:

На аркушах паперу записати життєві завдання, які є найбільш важливими. Необхідно написати перелік найважливіших завдань на найближче майбутнє. Серед записаних виділіть одну мету, яка для вас саме зараз має найбільше значення. Пропишіть, що саме ви будете робити для того, щоб наблизити себе до її реалізації. Намагайтеся записувати конкретні дії за допомогою дієслів. На виконання завдання – 7 хвилин.

5. Обговорення. Бажаючі учні зачитують свої напрацювання. Йде обговорення.

6. Робота в групах. Учасники заняття об’єднуються в декілька груп та записують можливі перешкоди на шляху досягнення мети. На виконання завдання – 5 хвилин.

7. Презентація напрацювань груп. Висновки роблять старшокласники.

8. Інтерактивна вправа «Визнач свою позицію».

 Учасникам пропонується шляхом голосування визначити свою позицію в запропонованому твердженні: «Зустрівшись із складним випробуванням, я можу:

А) ухилитися від нього;

Б) покластися на інших людей;

В) подолати його.

У житті виникають різні ситуації, тому всі запропоновані варіанти можуть бути використані людиною. Але спробуйте визначити найбільш оптимальний вихід. Кожен учасник повинен вибрати лише один варіант відповіді.

Підрахунок голосів: кількість обраних варіантів А, Б, В.

Висновки.

9. Обговорення.

-  Що може виступати внутрішньою опорою (фундаментом) на шляху досягнення мети? (наполегливість; вміння зібратися, мобілізувати свої сили; любов до життя, розуміння того, що в житті багато перешкод, варто ставитися до них адекватно; вміння планувати свій час; мужність; надія тощо).

- Яким чином можна вийти з ситуації, коли тобі не вдалося реалізувати свою мету, як долати розгубленість, невпевненість в собі? (пригадати свої попередні успіхи, детально проаналізувати ситуацію, зробити певні висновки; використовувати фрази самодопомоги, самонавіювання, які допоможуть налаштуватися на позитивне тощо).

10. Висновки. Заключне слово психолога.

 Рефлексія учасників заняття:

-         враження від заняття;

-         на занятті я зрозумів, що…

-         для мене було цінним…

 


Розвиваюче заняття

 з елементами тренінгу на тему

«Мої потреби… Співвідношення: хочу та треба.

Роль самореалізації в житті людини»


Мета: ознайомити учнів з поняттям «потреби» та їх класифікацією, пірамідою потреб А.Маслоу; сприяти усвідомленню старшокласниками особистої відповідальності за те, що відбувається в житті, розумінню своїх потреб та умінню їх контролювати сприяти позитивному налаштуванню на можливі перешкоди  (це звичайне явище); формуванню потреби щодо самореалізації.

Цільова група: учні 10 класу.

Орієнтовний час проведення: 50-55 хвилин.

Необхідні матеріали: на плакаті надруковано визначення «Потреби - це»; «Піраміда мотивів А. Маслоу», «Правила роботи групи», аркуші із завданнями для груп, аркуші для само оцінювання; магнітофон з психологічно  сприятливою музикою.



Хід проведення

1. Вступне слово. Мотивація до роботи. 2 хв.

Сьогоднішнє заняття буде присвячене важливій темі: розумінню своїх потреб. Ми спробуємо розібратися в тому, яким чином навчитися регулювати власні потреби. Сподіваюсь на вашу активність та зацікавленість до даної теми. Адже психологічні знання допомагають нам краще орієнтуватися в життєвих ситуаціях. Представлення структури заняття.

На сьогоднішньому занятті на вас чекають різні вправи та завдання, які допоможуть краще розкрити цю тему: робота в групах, мозковий штурм, індивідуальна робота з аркушами самооцінки, обговорення, вправа «Що це означає», цікава притча та рефлексія проведеного заняття.

2. Вправа «Привітання». 5 хвилин.

Кожен учасник заняття називає ім’я і завершує фразу: «У мене … настрій…Я хочу сказати, що…

3. Визначення правил  роботи групи, які записані плакаті. Психолог називає їх та запитує учасників, чи є доповнення до записаного? 2 хв.

4. Очікування учасників заняття.  «Від цього заняття я очікую…» 3 хв.

5. Вступне слово до теми. Життя людини зіткане з потреб. Спостерігаючи за собою, ми помітили, що нами керують, надихають на щось нове, спонукають до дії певні потреби. Розуміння, усвідомлення своїх потреб, мотивів поведінки є актуальним для кожної людини, особливо в період активного розуміння свого «Я», становлення особистості. Що ж таке потреби? Які потреби є у вас? (відповідають бажаючі).

6. Інформаційний блок. Об’єднання в групи (4) та опрацювання інформації щодо класифікації потреб та їх значення в житті людини. 5 хв.

Презентація груп. Коротко та лаконічно  (до 3 хв.) Всього: 12 хвилин.

7. Обговорення.

- Як ви думаєте, чому саме самореалізація, самовираження особистості знаходиться на вершині піраміди? Висловлюються бажаючі.

- Давайте проаналізуємо відомий вислів Й.В.Гете  «Розумна людина не та, яка багато знає, а яка знає саму себе.»  Висловлюються бажаючі.

Що дає людині знання самого себе?

1.     Об’єктивно оцінити себе, свої можливості, здібності і виходячи з цього визначити цілі життя.

2.     Не допускати помилок, розчарувань, катастрофи життєвих планів.

3.     Шукати причини неприємностей, невдач спочатку в собі, а  не в інших.

Так, дійсно, шлях самореалізації – складний, але цікавий. Іноді виникають перешкоди, внутрішні перепони, які людині досить важко подолати. І поняття «ХОЧУ» та «ТРЕБА» часто не є синонімами.

-         Які асоціації у вас викликає слово «ХОЧУ», а слово «ТРЕБА». Що ми частіше собі кажемо, щоб реалізувати заплановане? (хочу чи треба?)

-         Чого в житті більше?

-         Чи можна іноді перевести «потрібно» в «хочу»? Чи зміниться наш емоційний стан від цього?

Кожна людина хоче бути успішною та щасливою в житті. Так? Досить важливим є внутрішня позиція людини, уміння поставити мету та намітити кроки щодо її реалізації.

- Які риси особистості сприяють цьому?

8. Вправа «Мозковий штурм 

«Риси особистості, що сприяють досягненню мети» (записано на дошці). 5 хв.

9. Індивідуальна робота з аркушами самооцінки.

 Риси особистості, які сприяють досягненню мети:

- відповідальність;

- організованість;

- сила волі;

- оптимізм;

- наполегливість;

- вміння виділяти головне;

- активність;

- уміння контролювати свої потреби;

- уміння планувати свій час.

Завдання: за 5 бальною шкалою необхідно оцінити вищезазначені якості. Обговорення. Які риси, якості у вас розвинені найкраще?

 (2-3 учні висловлюють думки). Що поки ще не зовсім вдається ?

Чи легко працювати над собою?  7 хв.

10. Вправа «Що це означає?»  Коментарі  бажаючих учнів до ілюстрації «Людина в горщику». 3 хв.

11. Притча про тачку. 5 хв.

         Я хочу розповісти вам давню повчальну притчу про тачку.



Троє чоловіків, напружуючись щосили, везуть важкі тачки з каменями. Перехожий ставить кожному з них одне запитання:  «Що ти робиш?»

Перший відповів «Везу цю кляту тачку».

 Другий сказав: «Я заробляю собі на хліб».

Третій же мовив «Я будую місто».

- Який ви можете зробити висновок, почувши цю притчу?

Сприяє самореалізації особистості:

-  позитивна мислення;

-  мотивація до освітньої діяльності;

- готовність до самостійної пізнавальної діяльності,

- психологічна мобільність, яка дозволить людині приймати адекватні рішення в різних ситуаціях,

- уміння розпоряджатися своїм часом;

- уміння розуміти та управляти своїми потребами.

12. Заключне слово психолога. Підведення підсумків заняття. 5 хв.

         Кожна людина повинна вміти управляти своїми потребами. А найголовніше мати потребу в самореалізації, бути активним, готовим до змін, не стояти на місті, а постійно рухатися вперед.

 Рефлексія учасників.

-  враження від заняття;

- «На занятті я зрозумів, що…»

Комментариев нет:

Отправить комментарий